03.01.2018  |  VVS  |  Branchen

Indspark: 2018's digitale virkelighed udfordrer værdikæden

Der er stigende tryk på den digitale omstilling i installationsbranchens værdikæde, og det bliver ikke mindre i 2018.

Disruption, digital omstilling, AI, IoT, kunderejser – ja, moderniseringen har mange navne her anno næsten 2018. Men selvom vi i vores analoge, lidt konservative branche, synes, det hører alle de andre verdener til, så er jeg sikker på, at det digitale hurtigtog også suser forbi installations- og byggebranchen.

Mange brancher er lysår foran os, så det er ikke svært at finde overbevisende eksempler på, hvordan en digital tankegang og adfærd fuldstændig vil ændre den måde, vi i dag agerer på og opfatter vores verden.

Som producent i installationsbranchen er værdikæden – altså det indbyrdes samarbejde og afhængighedsforhold mellem os, grossist og installatør – et ufravigeligt faktum og platform for vores ageren.

Men i en digital fremtid er de mange ”mellemled” med til at forsinke, utydeliggøre og bremse udviklingen. Så i installatør-verdenen bliver udfordringen at få den direkte, hurtige og meget fleksible, digitale adfærd til at fungere i en lag-på-lag-verden med mange aktører.

Produkter bliver allemands-varer til ret pris
Der er allerede nu stigende tryk på den digitale omstilling i branchen. Flere grossister har fået egne webshops, der giver kunder på alle niveauer adgang til alle produkter på alle tider af døgnet og med maksimal effektivitet. Digitaliseringen sikrer en stor fleksibilitet, men gør også, at svære forandringer presser på.

”Digitaliseringen vil give en skarp og lysende gennemsigtighed, der gør, at store fortjenester på videresalg af produkter inden for få år vil være umuligt”.

Ole Sander, CEO Damixa, FM Mattsson og Mora

Den digitale omstilling vil uden tvivl udfordre det faktum, at indtjeningen på produkter skal ses i et nyt lys. Digitaliseringen vil give en skarp og lysende gennemsigtighed, der gør, at store fortjenester på videresalg af produkter inden for få år vil være umuligt.

Kunderne kan allerede i dag med få klik på mobilen tjekke en online-pris og dermed udfordre installatørens produkt-priser.

Det er mit bud, at produkterne inden for få år vil få en fuldstændig gennemsigtig markedspris, der vil fjerne både rabatordninger og uigennemskuelige lag-på-lag-priser.

Den tekniske branche skal sætte pris på eget værd
Den udvikling betyder, at hvert enkelt led i værdikæden skal se i øjnene, at store postlag på produktprisen er fortid. Fremtiden vil byde, at grossisten bliver betalt for tilgang til varen og evnen til at distribuere varer med lynets hast.

For installatøren bliver det bydende nødvendigt, at han opkræver en korrekt og fyldestgørende timepris på det faglige arbejde, der udføres.

Hvis man vil have en håndværker med den rette viden og erfaring, må man forvente, at det koster en del mere i timen, end det gør i dag.

Læs også: En ampere er meget mere end bare end ampere

Den digitale omstilling og digitale forventninger
Jeg tror på, at vi som branche bliver nødt til at være åbne over for omstillingen, at indgå i dialog og samarbejder på tværs, sluge nogle kameler og at åbne op for adgang til hidtil lukkede verdener.

Alle strateger og it-guruer siger, at det vigtigste er at få adgang til kundedata og købssignaler fra kunden: Vi vil alle sammen gerne eje kunden!

Det er jo både mig som producent, grossisten og installatøren, der skal lære at dele de digitale informationer og viden til fælles gavn og vækst.

Det bliver uden tvivl et hot tema i 2018 – hvordan vi kommer tættere på vores kunder og får en mere direkte dialog med dem. 

Mere fra Ole

Ole Sander

Administrerende direktør i FM Mattsson Mora Group Danmark

  • FM Mattsson Mora Group
Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere